De laatste 2 projectweken

14 augustus 2017 - Kâmpôt, Cambodja

De laatste twee projectweken zijn voorbij gevlogen. De lessen gingen steeds beter en de dagen gingen steeds sneller voorbij. We hebben onder andere les gegeven over 'directions' en hier een speurtocht bij georganiseerd. Over 'the Solar system' hadden wij een poster gemaakt en hierbij ook les gegeven.
De 3 klassen die wij hadden verschilden heel erg qua niveau en qua personen. De eerste klas bestond uit alleen maar meiden die erg serieus meededen. De tweede klas vonden wij meestal een beetje saai, dit kwam omdat het verschil in niveau zó groot was. Met de ene persoon konden we een heel gesprek voeren, terwijl de andere persoon nog niet eens 'What's your name?' kon beantwoorden. Met de derde klas konden we altijd veel lachen en er werden veel grapjes gemaakt. Zo wilde Milou ze leren wat je moet doen als je je geld bent vergeten, dus zei ze 'I forgot my wallet, what should I do now?', waarop iemand antwoordde: 'nothing, because I will pay for you '.
Bij de eerste kookles probeerden we ze koekjes te leren bakken, maar natuurlijk met onze eigen kookkunsten waren die lekker aangebrand. De laatste kookles hebben ze ons een Cambodjaans dessert met banaan en kokos laten maken, erg lekker!
In de laatste week hebben wij zwemles gegeven aan wat jongere kinderen. Hiertussen zat ook erg veel verschil. Het ene kind kon al zelfstandig zwemmen en het andere kind kon mét reddingsvest het hoofd nauwelijks boven water houden. Tijdens de zwemles werd er niet alleen gezwommen, ook speelden we veel spelletjes en werd er gezongen (door hun in het Khmer en door ons in het Nederlands).
Ook was er nog iets erg grappigs, maar vooral heel awkwards gebeurd. Nadat Milou een Khmer teacher had geassisteerd in de les, vroeg hij haar mee uiteten. Dit vond ze een beetje raar dus zei ze 'ik moet het even overleggen met Maaike, maar ik denk het niet'. Toen zei hij 'oké, morgenavond 7 uur?'. Waarop Milou weer zei: 'sorry, ik denk niet dat het kan'. De volgende avond werden wij net wakker van een avonddutje doordat er iemand op onze deur van de hotelkamer klopte. Milou zei nog voor de grap 'oh daar zou je zeker de Khmer teacher hebben'. Nou, dat was ook zeker het geval. Hij stond beneden op ons te wachten met zijn haren gedaan en in een nette blouse. Terwijl wij net wakker waren van ons dutje, moesten wij hem heel ongemakkelijk gaan vertellen dat we écht niet mee konden. Het was een erg pijnlijk moment toen hij zielig wegliep. De volgende dag hebben we hem niet meer op het project gezien (waar we overigens heel blij mee waren).
Toen brak de laatste dag aan. Na drie weken lang met veel plezier les te hebben gegeven kwam er dan toch echt een eind aan. Op onze laatste dag hebben we vooral afscheid genomen in de lessen en kregen we allemaal lieve cadeautjes van de studenten. Nadat we afscheid hadden genomen van het MJC nam Thou ons nog mee naar de twee mooiste plekken in Kampot. Eerst bracht ze ons naar de grootste pagode in Kampot. Dit was ontzettend mooi om te zien omdat ze zo kleurrijk en groot waren. Hierna nam Thou ons mee naar een oude brug over de rivier, waar wij met zijn drieën de zonsondergang hebben bekeken.
's Avonds zijn we met de andere vrijwilligers voor de laatste keer uiteten geweest. De volgende ochtend was het helaas tijd voor afscheid en zijn we vertrokken naar Siem Reap.

1. Wilma:
    15 augustus 2017
    Wéér een mooi verhaal met prachtige foto's!
    En... goed gedaan meiden! Jullie kunnen voor jezelf opkomen en hebben wijselijk besloten niet met die man mee te gaan. Hij was in mijn ogen ook wel erg opdringend. Nee is nog altijd nee! Hij kende dat woord geloof ik niet. ;-)
    Een goede week gewenst samen en voor strakjes : welkom thuis! Wat zullen jullie ouders dan weer lekker kunnen slapen ;-)
  2. Wilma:
    23 augustus 2017
    Wat een indrukwekkend verhaal. Fijn dat je heelhuids thuisgekomen bent en je zult vast nog lange tijd kunnen nagenieten van deze avontuurlijke reis. Welkom thuis!