De eerste 2 dagen op het project

27 juli 2017 - Krong Keb, Cambodja

Op onze eerste projectdag werden we door Simone naar het MJC gebracht, dit gebouw staat om de hoek. In het MJC ontmoetten wij Kakada (de projectmanager) en Thou (de projectbegeleider). Eerst kregen we een rondleiding door het gebouw en een beetje uitleg over wat de bedoeling was. We kregen de tijd om even dingen voor te bereiden. Gelukkig was er een map met allemaal werk en gegevens van de vorige vrijwilligers, zodat we inspiratie op konden doen.
Een uurtje later werden we gelijk in het diepe gegooid, onze eerste conversation class begon. Er waren 4 meiden aanwezig en ze waren allemaal een stuk ouder dan wij. In het begin was het nog behoorlijk ongemakkelijk omdat zij (en wij natuurlijk ook) het best spannend vonden.
Om 12 uur hebben we altijd 2 uur lang pauze en in deze tijd kunnen we lekker ergens gaan lunchen. s' Middags begonnen we in de gamingroom, hier hebben we spelletjes gespeeld met Cambodjanen (bijvoorbeeld uno), dit was heel erg gezellig.
Op ons project zitten deze week ook Franse scouts, deze gaven een soort spelletjesles over recyclen en hieraan hebben wij ook meegedaan.
De 2e les hadden we maar 1 jongen, deze was ook heel erg verlegen en durfde niet veel te zeggen. De laatste les hadden we opeens 11 leerlingen. Hiermee hebben we onze eigen gemaakte Engelse versie van PimPamPet gespeeld en dit ging al een stuk beter.
Aan het einde van de dag hebben we nog een soort meeting gehad met de echte Engels docenten, donderdag ga ik een docent assisteren bij de les en aan de studenten laten zien hoe je woorden uit moet spreken en ga ik teksten voorlezen. Milou gaat dit op woensdag doen.

De tweede projectdag begonnen we met het maken van een poster over het heelal, deze wordt als hij af is in het schooltje gehangen. Het tweede uur hebben we altijd om onze lessen voor te bereiden. De eerste les hadden we 9 leerlingen en ze deden allemaal super goed mee. Als we het lokaal binnen komen zeggen ze allemaal 'hello teacher', 'how are you teacher'. Ook zijn ze super respectvol tegen ons en staan ze altijd op als ze iets tegen ons zeggen of iets willen vragen.
In de middag hebben we weer activiteiten gedaan met de Franse scouts. Hierna hebben we nog 1 les gegeven en mochten we meedoen met een normale engelse les. In deze zaten ook 3 monniken en ze waren allemaal erg geïnteresseerd in ons. Het stortregende de hele dag dus in de avond viel de stroom om de 10 minuten uit, ook tijdens de les.

In Cambodja is het een gewoonte om overal je schoenen uit te doen als je naar binnen gaat, ook op school of een restaurant. Wij vinden dit erg grappig, want dan staan we in onze nette rok voor de klas, maar wel op vieze blote voeten...

1. Baukje en Tjeerd:
    27 juli 2017
    Wat een prachtig verhaal weer! Heel leuk om te lezen. En mooie foto's.
  2. Louise:
    28 juli 2017
    Ik vind dat je het echt goed weer geeft en erg leuk om te lezen
    De laatste foto doet mij denken aan mijn tijd in Vietnam vorig jaar. De mensen (vooral vrouwen) in de rijstvelden.
    Ben benieuwd naar je volgende verslag
  3. Elsbeth:
    29 juli 2017
    Leuk om te lezen hoe het met je gaat... Succes en geniet